Povesteam deunăzi despre fascinația Aniei pentru litere și cifre. Acest interes al ei nu pot spune că mi-e neapărat pe plac (deși sunt foarte mândră de ea), deoarece cred că e mult prea devreme să se centreze pe astfel de activități complexe, dar, pentru că este alegerea ei, îi satisfacem curiozitatea pe deplin.

Cu cifrele are o relație mai apropiată: numără crescător până la zece în română și engleză, adună imediat, fără să numere, mulțimi de obiecte până la 4, cunoaște semnul fiecărei cifre până la 10 inclusiv și le citește fără greșeală, citește ceasul electronic și are o preferință aparte, atunci când mergem la drum lung cu mașina sau când ne plimbăm pe străduțe, să citim împreună numerele caselor pe lângă care trecem. A primit de ziua ei un joc de la prietena mea Isa, care presupune să așezi diferite numere de obiecte pe un carton și să le asociezi cifra corespunzătoare, joc care îi face mare plăcere și la care se descurcă minunat.

Cu literele ne jucăm în principal atunci când ne prefacem că suntem la școală. Le numește pe câteva dintre ele, încearcă să le scrie pe tablă sau pe foaie iar când vrea să sune pe cineva drag, îmi ia telefonul și mă întreabă cu ce literă începe numele respectivei sau respectivului.

Ca încununare a acestei fascinații, seara la ritualul de culcare, pe lângă povestea mea cu Humpty Dumpty obligatorie, are și tati o poveste pe care i-o cere mereu și mereu: cea cu litere și cifre. Inventată și propusă de ea, domnul tătic are sarcina de a enumera alfabetic specimene aparținând unei categorii alese de păpădie (animale, legume, fructe, răsaduri, simboluri matematice-figuri geometrice, etc). De ex. Lui A îi place de un arici, B-ul preferă bivolii, etc. După epuizarea literelor, vine rândul cifrelor până la 10: 1 are un cățeluș, 2 aleargă cu două pisicuțe, etc.

Pe lângă că acest joc-poveste este distractiv și preferatul fetițului favorit, ne stimulează și ne amuză pe noi în egală măsură. Începem o adevărată competiție și, deși e povestea lui tati, mami, se pare, nu se poate abține să nu spună și ea câteva exemplare ale literei și categoriei respective sau să sară mândră în ajutor cu un răspuns atunci când tati este temporar blocat.

Pe lângă aceste beneficii, cred că o va ajuta și în viitor pe păpădie să asocieze corect literele în procesul scris-cititului.

Ce poate fi mai minunat decât, în loc să încerci și să te chinui să înveți copilul tot felul de chestii pe care crezi tu că ar trebui să le știe, mai bine să-l asculți cu atenție și să-l lași pe el să aleagă ce lucruri dorește să și le însușească?! Fără stres, fără chin, fără nervi, doar cu pace, armonie și veselie, adică așa cum e, de obicei, calea aleasă de copii.

Sursa foto: www.education.com

Povestea cu litere și cifre a lui tati
Tagged on:                                         

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *